Rejseeventyr

En mini-guide til Budapest.

Sidste weekend tog jeg en afstikker til Budapest. Anledningen var ikke nogen særlig udover et godt tilbud på Takeoffer, og et løstsiddende MasterCard. Jeg er virkelig blevet fan af, at rejse til destinationer hvor man ikke ved hvad der venter – ligesom da jeg var i Kroatien og i Portugal. Og så kan jeg godt lide at researche imens jeg er afsted, både ved at læse og snakke med folk. Vi var kun afsted fra søndag morgen (klokken røv!) til tirsdag ved frokosttid, men her kommer min mini-guide i allermindste forstand!

Det her er mit yndlingsbillede som jeg tog på turen. Budapest er delt af floden Donau, og vi var på vej til et kurbad på venstre side af floden da det begyndte at regne. Pludselig kom regnbuen og solen frem, som om der var én der med et snuptag lagde et Instagram-filter på udsigten, idet vi krydsede broen. Så pænt! Dér havde jeg lige mit moment med Budapest.

Donau deler byen som består af Budabjergene og det flade Pest. Vi boede på et hotel i sidstnævnte, og selvom byen var charmerende med sine sporvogne og Paris-inspirerede arkitektur og facader hist og pist, kunne man godt se at den bar på en historie af bombardementer, besættelser og invasioner. Det betyder, at byen i flere omgange har været bygget op og revet ned, og dét skinner igennem.

Det første vi gjorde, efter at være landet og checket ind, var at finde New York Café som jeg havde fået anbefalet hjemmefra, og som havde absurd høje ratings og positive kommentarer på Foursquare. Den bliver blandt andet omtalt som den bedste café i verden, og det var vitterligt som at tage en tage et skridt tilbage i tiden, eller at besøge en kulisse på Titanic. I mean… wow!

Stedet skulle efter sigende have været populært iblandt forfattere, og er uden tvivl et af de flotteste steder jeg har besøgt. Nogensinde. Det skal man altså se! Vi spiste frokost derinde til lyden af levende klaverspil, og fik helt fantastisk sød service – og toppede desuden det hele med en rigtig god kaffe og pæne kager. Bare fordi. New York Café, Erzsébet 11.

Efter at have udforsket byen lidt på kryds og tværs, oset i butikker og kigget på facader, besluttede vi os for at besøge det obligatoriske julemarked. Det ligger på Vörösmarty tér under navnet Karácsonyi Vásár med simre-duftende supper, kanel, krydderier og klokkespil.

Jeg var især begejstret for de her snobrøds-lignende fætre. De smagte virkelig godt! Brødene blev varmet over ilden, hvorefter man kunne få dem rullet i alt fra rørsukker til kanel og mandler, og fik dem serveret direkte og helt varme i en pose, som man passende kunne gå og nappe af. Mums!

(Andre must-eat’s i Ungarn er gryderetter, bl.a. gullash, og langos – en slags friteret gærdej med hvidløg og ost. Halløj! Pølse, alt med paprika og pandekager var også nemt at anskaffe sig, og så er de glade for at komme birkes i det meste)

Den første aften gik jeg omkuld ved 21-tiden, men en del af planen med turen var blandt andet at slappe af og sove igennem, så dét var mit stærkeste argument for lige at nuppe ti timer i streg. Aa-aaah. Jeg kan ikke huske hvornår dét sidst er sket… Og! I forlængelse af dén plan, skulle hele mandagen selvfølgelig fortsætte i samme (glide)bane.

Budapest er nemlig kendt for sine kurbade, og vi brugte hele morgenmaden på at finde ud af hvilken vi skulle vælge. Vi endte med at tage Gellert i Budabjergene, som skulle være særligt flot!  Og det var det! Det kostede omkring 100 kroner at komme ind, og så kunne man frit afbenytte alle bassiner, saunaer og dampbade så længe man ville. Jeg var især fan af sidstnævnte (varme, aaah!) og der er altså noget næsten eksotisk ved at sidde i 40 grader udendørs, når luften er omkring 0. Go, go power-ranger blodomløb! Dét skal man altså prøve, hvis man tager til Budapest.

Derudover kunne man tilkøbe forskellige behandlinger, altså både massage, pedicure, ansigtshalløj eller hvad man nu kunne trænge til. Det er normalt ikke lige mig, men jeg blev grebet af stemningen og gik med til tilbuddet om en times (hold nu fast) chokolade massage (!) for to. Wow. Det var specielt (chokolade?!), grænseoverskridende (butt-naked?!) og nok kun fordi, at jeg var i Budapest at det skulle prøves (yolo!!). Men altså, tjek på ‘things to do in life’-listen. Og ja, vi havde det meget godt bagefter. Mmmh. Gellert Thermal Bath, Kelenhegyi ut. 4.

Da vi kom ud derfra havde himlen taget sin lyserøde natkjole på;

Og på vejen tilbage til hotellet fandt vi ved en tilfældighed et af de madmarkeder jeg havde læst om, og som jeg forestiller mig ville være et genialt sted at handle ind hvis man for eksempel boede privat via AirBnB. Der var alt fra frugt og grønt til kød, snacks, pølser og spiritus, rumklang og gebrokkent engelsk. Men det er utroligt billigt at handle og spise i Budapest, så man kommer langt for pengene! Markedet her hed Vásárcsarnok, Vámház krt. 1.

Som sagt havde vi kun to dage dernede, og der var derfor en masse kaffesteder og sights vi slet ikke nåede at besøge, heriblandt Helte Pladsen (hösok tere), Margrethe-øen (Margit-sziget) og i ruinområdet Obuda. Det må blive næste gang! Jeg har samlet mine tips – og lidt til – på en Foursquare liste lige her.

Er der nogen af jer som har været i Budapest?