Fotografi, Sponsoreret indlæg

Et døgn i Århus.

I lørdags tog jeg en af mine bedste veninder under armen, og hoppede på en bus/båd til Århus klokken alt for tidligt. Anledningen var ikke nogen stor eller særlig – udover en trang til at komme ud af København, sætte gearet ned ovenpå aflevering af vinterens første eksamensopgave – og faktisk bare hvile, hygge og snakke om fjollede pigeting. Dén slags plejer jeg at gøre her i København, eller hos mine forældre på Amager, men en lyst til at besøge Århus (udover i festivalsammenhænge) og et ophold på Scandic som skulle indløses udgjorde somehow en perfekt timing.

Derudover har jeg netop fået mig et nyt kamera som jeg, pga. eksamensopgaven, slet ikke har givet optimal opmærksomhed, kærlighed eller lege-timer, så det var også meget glad for at komme med i tasken.

Øverst på min Århus-liste stod ARoS og panorama-regnbuen, og det var det første vi gjorde så snart kamera, veninde og jeg landede i Jylland kl. 10 om morgenen.

Lørdags-Århus var kølig, søvnig og lidt morgendiset, men oppe fra regnbuen var hele byen farveladefin og i festhumør. Det kommer sikkert ikke bag på nogen, at jeg var vild med det. Jeg har før set nogle af Olafur Eliassons udstillinger på Arken og i Berlin, og jeg elsker hans meget simple men nysgerrige og udfordrende måde at gå til farver, rum og ‘opfindelser’ på.

Jeg har mest opholdt mig i indre by og omkring Musikhuset og Ridehuset de gange jeg har været i Århus i forbindelse med SPOT Festival, og senest Northside, så derfor besluttede vi at gå en tur i stik modsatte retning da vi havde fundet og checket ind på hotellet som lå lige ved Gågaden.

Vi fandt den hyggelige og tidligt julepyntede Jægersgårdsgade, som flere af jer havde anbefalet, hvor vi kiggede indad vinduerne på de små kaffebarer og pæne butikker, og spiste frokost på RarBar hvor der udover de meget gode fiskefrikadeller på vores bord, også var et lille hjerte. Jeg tolkede det som, at Århus var ligeså glad for at se mig som omvendt.

Vi var to trætte og mætte piger, som derefter besluttede os for at finde en middagslur på hotellet. Værelserne var hjemlige og hyggeligt indrettede med møbler fra Hay, og den varmeste og blødeste seng jeg længe har sovet i. Der var morgenkåber og kaffe, og vi trak den store fladskærm ind foran vores putte-rede, hvor vi så tegnefilm på Disney Channel, med en pige der lignede mig, imens det langsomt blev mørkt udenfor.

Vi var desuden så heldige at få en rundvisning på hotellet, som udover den fine julepynt havde nogle gennemtænkte features i både arkitekturen, konstruktionen og miljøbevidstheden. Der var fx loftsvinduer med dagslys, egne honningtavler som de udlærte kokke slyngede til brug ved morgenbordet, og solceller på taget som producerer 85% af den strøm der benyttes på værelserne.

En anden ting jeg syntes var sejt var, at der var tænkt over gulvtæpperne således at de på gangene blev lysere jo længere væk man kom væk fra elevatoren og trappen, og at man derfor kunne orientere sig ved at bevæge sig imod de mørke nuancer. Og jo, jeg er typen der sagtens kan blive væk på Fisketorvet, i Magasin eller på en hotelgang. Det bliver en fest, når jeg bliver rigtig gammel og senil. Måske det vender?

Vi tog ned i Mejlgade for at spise aftensmad, på OliNico som flere af jer også havde tippet mig om. Jeg syntes egentlig ikke, at betjeningen var særlig rar eller god – men stedet var tilpas småt og hyggeligt, og da dagens ret var udsolgt gik vi all in på fish & chips (meget ferie-agtigt!) som virkelig smagte godt i forhold til prisen på cirka 50 kroner.

Vi fandt en lille bar i samme gade, hvor vi drak et par øl, sad i genbrugsmøbler, knipsede i takt til musikken, sammenlignede stedet med Berlin og mødtes med søde Karen Sofie. Det var simpelthen så hyggeligt og low-key, med lavmældt summen, venneflokke og svag røglugt – lige dét tempo jeg havde brug for ovenpå min pressede uge.

Vi gik hjem ved midnatstid, da det meste af byen var på vej videre i byen med dansesko på, og selvom vi havde store søndagsplaner røg de desværre i vasken. Bogstaveligt talt. Det regnede simpelthen så ulideligt meget at min paraply gik i stykker – og vi endte derfor med at spise stor morgenmadsbuffet på hotellet og købe julekalendere i Bruun’s Galleri før vi tog klokken-14-bussen hjem til København. Tak for alle jeres tips, jeg samlede dem i en foursquare liste og brugte dem flittigt som I kan se, selvom jeg jo slet-slet ikke kunne nå det hele. Godt, at jeg har noget til gode til næste gang 🙂

Billederne er som sagt taget med mit nye Canon EOS M, som jeg stadig er ved at lære at kende. Det er på størrelse med et kompakt kamera og har touch screen – jeg er fuldstændig pjattet med det, og skal nok skrive en slags anmeldelse af det, men jeg vil egentlig gerne høre om der eventuelt er nogen af jer som har (afprøvet) det, da jeg selv stadig er lidt forvirret over de mange indstillingsmuligheder?
På forhånd tak, og god søndag til alle!

Dette indlæg er sponsoreret af Scandic.

Forrige indlæg Næste indlæg

Der er mere fra samme hylde her: