Rejseeventyr

Napoli, Sorrento og Amalfikysten!

Hvis du er her for et longread om Italien med masser af billeder, kan du sætte den på her imens du læser videre, for godt baggrundssoundtrack 🇮🇹👇🏻

Vi ankom i Napoli fredag eftermiddag, i vores AirBnB-lejlighed, som lå i de hyggeligste små sidegader med vasketøj og potteplanter på altanerne.

En anden drømmealtan som desværre ikke var vores – men det gad jeg godt at den var!

Vi gik på madjagt, og fandt ‘Di Matteo’ i den anden ende af bydelen, som solgte frittatine fra vinduet og fik hele gaden til at dufte af pizza!

Måske den bedste pizza jeg nogensinde har fået.

Jeg må sige, at Napoli virkelig er autentisk og charmerende, men også en smule kaotisk og forvirrende. Det virkede måske lidt mere overvældende for os, fordi vi var i et ferie-state-of-mind, og derfor gjorde det mig heller ikke så meget at vi kun havde en enkelt overnatning i Napoli.

Dagen efter fik vi en croissant og en kop kaffe på en fortovscafé –

– og så hoppede vi på færgen mod Sorrento. Billetten kostede 13 euro for én vej pr. person og det tog vel omkring 45 minutter at sejle over bugten, fra Molo Beverello. Man kunne se Vesuvio hele vejen 👀🌋

Vi valgte at bo på hotel i Sorrento, da AirBnB-priserne var tilsvarende (eller højere!) i prisen. Vi fandt ‘Hotel Settimo Cielo’ (‘Den syvende himmel’) via Initalia, og udsigten skuffede i hvert fald ikke!

Vi fejrede det på vores altan med en flaske rosé –

– skålede med vulkanen –

– og da mørket faldt på bevægede vi os ud i den varme sommernat (26 grader da det var midnat!) hvor kulørte lamper lyste molen op, og guidede os udenom turistfælderne og ind i Sorrentos sidegader.

Her fandt vi stedet ‘Inn Bufalito’ som havde åbent til folk gik hjem, god lokal vin og den lækreste pasta.

Vi konstaterede, at udsigten fra hotellet også var smuk, en mandag morgen.

Og brugte mange af formiddagene ved poolen, efterfulgt af frokost, bøger og citronøl på altanen.

Men Sorrento skulle også udforskes, og der hang flag i de smalle gader mellem altanerne.

Måske fordi de var farverige, eller måske pga. VM i fodbold.

Overalt kunne man købe limoncello og andre spiselige souvenirs som bolsjer og småkager, lavet med citron.

Men når man har så meget citron at arbejde med giver det jo god mening.

Vi gik målrettet efter én is om dagen. Nogen dage to. Min yndlings er den med melon!

Når solen gik ned, blev lyset nærmest helt lyserødt.

Og det passede jo rigtig godt til mit hår!

Vi fandt ‘Pizzeria da Franco’ som lå et super irriterende sted, faktisk lige i enden af den mest turistede gågade, men stemningen var god og løssluppen. I loftet hang der skinker –

– og pizzaerne blev serveret hurtigt og rygende varme på bakker ved langborde. Det var et hit, selvom location var dårlig og akustikken ulidelig. Mit råd ville være, at kigge forbi i dagtimerne, og tage pizzaen med ud på et trappetrin i solen med en øl i stedet!

Vi skulle selvfølgelig også ud at sejle, så vi kunne se så meget som muligt af Amalfikysten!

Vi sejlede klokken 9 fra havnen ‘Porto di Massa Lubrense’, i en båd magen til den på billedet. Det kunne ikke gøres mindre i højsæsonen. Fra samme havn kunne man også komme til Capri, og selvom det var en del af planen for ugen, endte vi faktisk med at droppe det pga. turisterne.

Det tog knap to timer at sejle til byen Amalfi, langs med kysten hvor vi vuggede i det helt turkise vand, og kunne følges med bilerne igennem deres smalle bjergveje.

Huse og hoteller var stablet ovenpå hinanden i klipperne.

Også i Amalfi var der leget tetris med bygninger og bjerge.

Dagen var så varm, at vi startede med at dyppe fødderne i vandet (stenstrand, øv) –

– gik tur langs vandet –

– Og tankede op på is (melon og citron til mig!)

Vi gik på tur i de snævre gader, som vrimlede med turister og souvenirs.

Men der var også stille kroge med siesta, stribede markiser og vasketøj, som altid gør mig i godt humør.

Se lige monster-citronen ude til højre, sammenlignet med appelsinerne!

De ældre italienske damer holdt øje med torvet, oppe fra deres pastelfarvede altaner.

Efter et par timer i Amalfi sejlede vi videre til Positano.

Jeg havde set byen på Instagram, og længe glædet mig til at se den i virkeligheden.

Den har den mest fortryllende kystlinje, med krystalblåt vand og farverige huse helt hulter-til-bulter.

Det var svært at fjerne blikket fra den charmerende pyramide af regnbuehuse der lå ud til stranden.

Vi hoppede i havet, som var helt fantastisk varmt, og bådene gyngede fredeligt.

Efter en hel dag på havet, var det dejligt at komme tilbage til hotellet og vulkanen.

De små lys tændte langs bjergsiden på kysten overfor.

Og dagen efter besluttede vi, at det skulle gå så langsomt som overhovedet muligt!

Så vi gik tur ned til vandet –

– hvor man kunne bade imellem bådene.

– og lå på stranden hele dagen. Sidst, jeg har oplevet at vandet var så varmt, var i Indien og på Bali, så jeg var ret vild med at bade i Sorrento!

Sidst på dagen gik vi ind mod centrum.

Og ved et tilfælde fandt vi den mest fantastiske restaurant – ‘Parrucchiano‘ – som ikke så ud af meget fra gaden, men som var bygget som et drivhus indenfor.

I loftet hang der lyskæder og citroner, flettet sammen med planterne, og det skabte den mest romantiske stemning.

Jeg fik hjemmelavet ravioli og hvidvin. Hvis du tager til Sorrento, vil jeg faktisk sige at det er en oplevelse du skal have med dig, at spise her!

Den sidste dag spiste vi morgenmad på altanen.

Byen holdt siesta.

Men man kunne stadig spise en sidste is (melon, pistacie og hindbær).

Der lå et lille bitte bygning i svinget, hvor jeg godt kunne bo.

Vi opdagede, at der voksede appelsintræer langs med vejen!

Solen gik ned.

Og vi besøgte ‘Ristorante Da Filippo‘ som vi fandt ved et tilfælde på Foursquare. Den lå på siden af bjerget, og var cirka 2km’s gåtur fra centrum – men det hele værd! Indgangen var pyntet med lyskæder i træerne –

– Og betjeningen var by far den bedste vi fik dernede. Vi fik lov til, at komme ud i køkkenet og selv vælge fisk, der var tilberedt simpelt med olivenolie og citron. Så charmerende sted, som iøvrigt tilbød gratis taxa-service hjem til alle spisende gæster 🙌🏻

Det blev langsomt nat i den smukke by.

Og vi sagde godnat og på gensyn til vulkanen ♥️

✈️ Find flere rejseguides her

Previous Post

Der er mere fra samme hylde her: