Rejseeventyr

Riga 🇱🇻

Når foråret sniger sig ind på én, og man ikke har holdt ferie siden de kolde juledage – så synes jeg virkelig, at man fortjener at have det godt i de helligdage man bliver foræret i påsken. Downside: Det er pisse dyrt at rejse dér, og jeg har bemærket at mange AirBnB-udlejere også skruer priserne heeeelt op! Så jeg gik på jagt efter en billig tur, til et sted indenfor rækkevidde, med de få krav at man skulle kunne 1) gå nogle gode ture, 2) zone ud, 3) slukke hovedet, 4) slappe af og 5) sove længe – uden at bruge en mindre formue. Og bang – så fandt vi nogle billetter til Riga! Sæt sangen her på, så fortæller jeg mere:

Riga ligger i Letland, og tager cirka halvanden time at flyve til. Jeg har faktisk ikke rejst særlig meget i Østeuropa (udover Budapest og Sunny Beach i 2005 – yeeaaah!). Det kostede cirka 1200,- for en returbillet hos Norwegian og 1340,- pr. mand for fire nætter på spa-hotel inklusiv morgenmad og spa 🧖🏻‍♀️ HELLO!

Hotellet vi boede på hed Wellton Riverside Spa, og de havde den flotteste farverige lobby og virkelig god morgenmad: Tænk champagne og en kok der lavede æg eller omeletter på bestilling 💁🏻‍♀️👅

Vi ankom ret sent til Riga, cirka 23:00, så det blev kun til et hurtigt spejl-selfie og en god nats søvn i en virkelig blød hotelseng – men så var vi også klar til at gå på opdagelse i byen den næste dag!

Jeg opdagede hurtigt, at bygningerne i den gamle bydel var pyntesyge i en grad der virkelig passede til mine standarder: Der var gode farver, krummelurer og detaljer alle vegne – både på Rådhuset, kirkerne og på de helt almindelige gadehjørner. Det var lidt som at være med i et eventyr med farver og pasteller over alt! 🌈

Vi havde heldigvis solen og det lækre lys med os, så vi brugte hele dagen på at udforske de små brostensgader i den gamle bydel, som var fyldt med cafeer, der ikke sparede på farverige bænke, planter og lyskæder. Vi fik sonderet alle butikker og fotomuligheder, drukket kaffe og kigget på turister der dalrede forbi i store flokke med russiske dialekter, og dyre kameraer.

Vi gik på madmarkedet Centralais Gastro Tirgus, og spiste frokost tre dage i træk. Det var virkelig godt og hyggeligt – bygget op i en gammel hal som under første verdenskrig blev brugt til at ‘parkere’ (kan man det?) luftskibe. Man kunne få alt fra bao til pasta, burger og ramen – tænk Refshaleøen i København møder et klassisk madmarked fra Sydeuropa. Der var kaotisk stemning og meget kø, men stemningen var god og kvaliteten var høj og virkelig værd at vente på!

Centralais (som vi bare kalder det nu… 😉) bestod af fire haller i alt; Udover den ene (yndlingshallen) hvor man kunne købe sin mad og spise den på stedet, købte de lokale både nødder og kager, tørret frugt og slik på vægt lige inde ved siden af.

Der var en hal kun med friske grøntsager og frugt, og en hal kun med fisk og kød. Jeg forestiller mig, at det må være meget effektivt at handle ind til en middag dér, hvor man bare kunne få det hele systematisk og i rækkefølge.

Man kunne købe ‘souveniri’ i alle regnbuens farver: Især de små babushka-dukker og ting i træ var et hit. Jeg køber faktisk altid en magnet til mit køleskab når jeg er ude og rejse, men jeg kunne nemt være blevet lokket til at få nogle pyntesager med hjem i håndbagagen.

I alle gaderne hang der lyskæder eller vimpler, og jeg følte lidt at byen havde gjort sig fin for os. Det måtte vi jo fejre med et glas vin – faktisk flere. Vi opdagede tilfældigt stedet ‘Easy Wine’ som havde det geniale koncept, at man fik et plastickort med 50 euro på, som virkede i deres ‘vin-automat’. På den måde, kunne man smage lidt af det hele og vælge fx 50, 100 eller 150 ml – og så blev pengene trukket på kortet derefter. Vi valgte at kombinere det med et festmåltid af en omgang tapas, og da vi var klar til at trille hjem betalte man bare differencen på kortet, i forhold til hvor meget man havde drukket. Jeg var vild med konceptet og overvejer, om det skal være min mission at indføre det i København!

Solnedgangen var ferskenfarvet, og der er intet bedre end at være på ferie og ikke vide hvad klokken er. Både når man skal hjem, og når man står op. Det dér med, at sove til man vågner 💕 Den næste dag gik vi videre på opdagelse i den gamle bydel, og jeg fandt den her entré som jeg overvejer at få derhjemme:

Vi tog en sporvogn lidt nordpå (tror jeg), ud af ‘Brīvības iela’. Vi kom ud i et beboelsesområde hvor der var god kaffe, men også var lidt mere smadret end den gamle bydel. Vi gik tur, og faldt over flere genbrugsbutikker – blandt andet ‘Kilomax’ der som navnet siger, var genbrugstøj med betaling på vægt. Et koncept jeg kender, har øvet mig meget i, og forfinet disciplinen i, i Berlin. Man skal som regel rode lidt for at finde noget godt – men her var der mange fine ting! Kjoler i god kvalitet og tasker i pæne farver. Jeg var overrasket, og kom derfra med en blomstret sommerkjole og en lyserød top til 6 euro alt.

En anden vigtig ting er, at smage forskellige kager når man er ude at rejse. Helst noget lokalt. Der var masser af gode bud og fristelser, både i vinduerne hos bagerne og på madmarkedet, men jeg havde hjemmefra udset mig et særlig sted på Instagram som vi skulle finde og prøve, og det hed ‘Delaffe’. Grunden var nemlig, at jeg havde set nogle billeder af et par ret vilde milkshakes, og det var grund nok til at finde stedet og forsøge at få diabetes. Se selv:

En meget glad pige med sin sukkerbombe 😍

Vi drak store øl i eftermiddagssolen, og jeg fik luftet og afprøvet mine nye, røde solbriller. Også bare kaldt ‘russerbrillen’. Og den ene negl der mangler neglelak, fik jeg også fikset. En manicure med shellac kostede cirka 200 kroner på salon – bestilte tid om morgenen og kom til samme eftermiddag 💅🏻

Kamerarullen blev fyldt op med flere farverige facader, og små søde dukkehuse, og det gjorde os i så godt humør at vi besluttede os for, at vi skulle ud og spise på en god restaurant den aften. På Foursquare fandt vi frem til den italienske ‘Locale’ som fik vildt gode anmeldelser! Vi ankom sent, og fik hele deres udestue for os selv. Der var fyldt med planter, lanterner i loftet, lyskæder og skjulte neonlys bag gardiner – tilpas kombination af hyggeligt og sygt kitsch. Se selv:

Vi fik nogle omgange af vildt gode drinks, og kørte en solid omgang hjemmelavet pasta efterfulgt af dessert – og kom i alt af med knap 300 kroner hver. Det var nok den dyreste middag i Riga vi fik, og alligevel havde tilsvarende nok kostet det dobbelte herhjemme. Jeg var fan!

Den sidste dag, gik vi byen tyndt igen, fordi vi havde bemærket at alle butikkerne var fyldt med kattesouvenirs. En Google-søgning kunne fortælle os, at det skyldtes det særlige ‘kattehus’ som lå ved en af pladserne i den gamle bydel. Vi havde gået i gaderne før, men ikke bemærket det, fordi vi glemte at kigge op! Men lige dér var det – med to sorte katte på tårnspidserne – for at skræmme nogle væk dengang huset blev bygget. Så vidt jeg husker. Det var sødt og fjollet, og faktisk lige mig 🐈

Vi tog en sidste omgang frokost i Centralais – denne gang med hjemmelavede dumplings og hvidvin.

Eftermiddagssolen sænkede sig over den gamle by, og da det blev tid til at tage i lufthavnen omkring klokken 20 var vi fyldte og mætte på god mad, billig vin, farveeksplosioner og nogle dejlige oplevelser. Og så var der lige den der tur i spa, med massage, der havde gjort underværker for mit velvære. Jeg kommer gerne tilbage til Riga en anden gang, hvis jeg lige skal have det lidt godt ❤️

✈️ Find flere rejseguides her

Forrige indlæg Næste indlæg

Der er mere fra samme hylde her: