Rejseeventyr

Sambali!

Det er vist også ved at være på tide, at jeg får skrevet det rejseindlæg om min tur til Bali, som jeg var på henover nytår og i starten af januar. PER-fekt tidspunkt at rejse væk fra gråtone himmel, kolde lår og snotnæse – og i stedet vågne op til pool, planter og det mest fantastiske udendørsbad, som vores første AirBnB-villa havde. Very Enya, Very Robinson Ekspeditionen! (heldigvis i deluxe udgaven)

Vores rejse startede i Seminyak, som ligger cirka 25 minutters kørsel fra lufthavnen, altså syd på øen. Vi vidste, at vi skulle tilbringe nytåret der og jeg havde hørt der var en virkelig flot strand og masser af barer og spisesteder, så dét blev det altså. Set i bakspejlet havde jeg nok valgt et andet område, hvis vi skulle afsted igen. Der var nemlig ret kaotisk og turistet i dagstimerne, og det kunne tage os op til 30 minutter i bilkø bare at komme ud af centrum. Hvis der er noget på min top tre, over ting jeg hader, er det at vente i kø. Men! Til gengæld var der ikke langt til Badung og Canggu, hvor vi brugte vores eftermiddage på at udforske:

Vi fik kaffe og smoothie-bowl på KYND. Måske den pæneste morgenmad jeg har fået nogensinde! Der var iøvrigt også en lille butik, hvor man bl.a. kunne købe det flotte bestik.

Den gode Elton John-brille var med, og den kunne konkludere at selvom alt er flotte i skæret af den, var stranden nord for Seminyak ikke ligeså fin som i vores eget nabolag, selvom de havde styr på deres pynt (og fik en stor glad tilsynssmiley for kulørte lamper i palmerne!)

Jeg spoler lige tiden frem til nytårsaften, da de første dage mest gik med afslapning og afklimatisering(!) og rigtig meget pooltid. Vi skålede nytåret ind på stranden, i 25 grader, med to konfettirør og en masse glade mennesker, familier og andre turister. Bali er syv timer fremme i tid fra Danmark, så det virkede helt fjollet at se Snaps hjemmefra med venner der lige var startet på middagsforberedelserne, samtidig med at vi så fyrværkeri. Men 2018 kunne varmt (høhø) anbefales, og vi fik iøvrigt også en mega god nytårsmiddag på restauranten Pearl (så slap man også lige for den opvask!) som gemte sig godt i en lille gårdhave væk fra de trafikerede veje:

Og nu skal I se hvor flot stranden var ved Seminyak! Det hjælper selvfølgelig på det, at 1.januar bød på solskin og blå penselstrøg på himlen. Fra nu af vil jeg altid fejre starten på et nyt år, et sted hvor man har det varmt og godt (det gjorde jeg iøvrigt også sidste nytår på Mallorca, men det var fan-ah-mah koldt at bade!):

Det vrimlede også med strandbarer og farvede parasoller, surfere og scootere. Men jeg må indrømme, at den lidt hektiske stemning og de mange turister stressede mig lidt efter de første tre-fire dage, og jeg blev enormt træt af at høre dyt og tilråb om “TRANSPORT? BIKE?”, så derfor passede det også perfekt, at vi havde booket en villa i Ubud til den anden halvdel af vores tur:

Vi ankom til Ubud Green Resort om eftermiddagen, efter to timers kørsel fra Seminyak, og blev taget imod af søde ansatte med juice, kolde håndklæder og kufferthjælp. Jeg blev hurtigt vild med det her sted selvom der var længere ud til kysten. Heldigvis havde vores private villa en pool med udsigt over rismaskerne!

Der var kun 10 minutters kørsel ind til centrum af Ubud, hvor vi fik virkelig god mad hos bl.a. Melting Wok *savle emoji*

Jeg elsker virkelig udenlandsk valuta, der er noget dejligt ubekymrende og lidt Matador-penge-agtigt over at hæve 1 million Rupiah, som egentlig bare svarer til 500 kroner, men som giver følelsen af at man har absurd mange penge. Ching ching! Dem brugte vi blandt andet på Ubud Art Market som lå lige om hjørnet, og hvor man kunne få alt fra drømmefangere til nøgleringe, tasker og souvenirs under de regnbuefarvede parasoller.

Der lå flere små templer i Ubud, og det er de der små kulturelle ting man ikke kender hjemmefra, som gør at jeg elsker at rejse. Som fx de små offergaver med røgelse, blomster og kiks som stod alle steder, i butikker og på fortorvet og foran alle hjem. Vores chauffør (som hed Komang) fortalte os på sit bedste engelsk om ofringerne, hvor meget Balineserne elsker deres guder, og hvor meget tid de bruger på ofringerne til både guder og dæmoner. Det er så fjernt fra vores hverdag i København, og jeg synes det er så fascinerende at være langt væk hjemmefra og lære og se den slags <3 Det er så sundt med små “kulturchok”!

Når vi lige skulle have en pause fra alle de indtryk i gaderne, søgte vi ly på den hyggeligste kaffebar som hed Seniman Coffee Studio:

Havestolene man sad i, var bygget til gyngestole, og de havde den lækreste kaffe vi overhovedet fik på Bali. Faktisk så god, at vi kom tilbage igen dagen efter 🙂

Den fineste pastelfarvede solnedgang over vores resort i Ubud. Windows Screensaver, lige der!

Som en del af opholdet, besluttede vi os for at booke en aften med privat kok i vores villa. Det indebar også en virkelig fornem oppyntning af vores pooldeck, hvor middagen skulle serveres. For meget på alle måder, men jeg var vild med det, og bad dem faktisk om at lade håndklædeskulpturen med svanerne blive stående! De brugte SÅ lang tid på at lave den! Gid jeg kunne tage den med hjem 🙁

…Og den var iøvrigt også rigtig flot i solskin dage efter.

Som en del af opholdet i Ubud, var der også spa i prisen, og jeg tror virkelig at jeg blev et bedre menneske på den time jeg lå her og fik massage:
…Og selvfølgelig også af, at de lavede katte i kaffeskummen!

Den sidste aften i Ubud, før turen gik hjem igen, skulle den lige have lidt ekstra. Da vi kørte ind i byen, over broen, bemærkede jeg at der lå en restaurant og den var absolut ikke svær at finde frem til på Google – den hed nemlig Bridges.

Her kan man se restauranten oppe fra broen:
Helt vildt glad og sulten, med en kjole der tilfældigvis matchede omgivelserne 🙂

Der var den vildeste udsigt fra restauranten, det var som at sidde i tropehuset med et backdrop. Faktisk lidt svært at forstå, at man var der i virkeligheden, fordi det var så sindssygt grønt og smukt!

Vi fik en tre retters menu til hvad der svarer til 200 kroner(!) og imens vi spiste faldt mørket på, og man kunne høre floden bruse nedenfor. Meget autentisk jungleoplevelse på en vanvittigt god restaurant, jeg var meget mæt og lidt forvirret og overvældet da vi trillede hjem i seng!

Og så lige et tip her på falderebet – turen hjem fløj vi via Doha i Qatar (turen ud var via Dubai) hvor vi havde en meget lang lay-over (10 timer) før flyet til København. Til gengæld opdagede vi, at der I LUFTHAVNEN(!!) er spa, med både pool, jacuzzi, massage og andet godt, som var helt genial tidsfordriv. Det kan jeg kun anbefale!

Previous Post Next Post

Der er mere fra samme hylde her: