Rejseeventyr

Un peu de Paris.

For lidt over to år siden var jeg i Paris, og lavede denne guide, men det er på tide at opdatere den da jeg var en tur dernede sidste weekend for at fejre mig selv, årstiden, og vores specialeaflevering! Foråret var lige ved, at springe ud, der var blå himmel og solstrejf, og kun træerne ventede spændt på at springe ud. Her er et par (ekstra) tips til hvad man kan lave en weekend i den flotte, franske by:

Jardin de Tuileries ligger mellem Louvre og Place de la Concorde, og er en af Paris’ mest besøgte haver. Sidst jeg gik tur dér, var det oktober og bladene var fløjlsrøde og svævende i vinden, men Tuileries kan virkelig noget helt særligt uanset vejret. Der er ro trods de mange turister, stole rundt om springvandet (meget terapeutisk, ik?), legepladser, en café, kondiløbere og den sødeste karusel. Helt perfekt til en lille time-out.

Broerne over La Seine er også perfekte til en gåtur i solskinsvejr. Vi tog ruten forbi nogle af kærlighedslåsene, og over til Musée D’Orsay. Hvis man er til det, kan man også sejle langs floden fra Pont de l’Alma. Det tager en times tid, og er en hyggelig måde at se nogle af seværdighederne fra flodsiden, hvor folk sidder langs med vandet og spiser frokost og vinker til de forbisejlende. Sødt!

Vi var ude og spise på en virkelig god (og sej!) asiatisk restaurant, der hed Miss Ko på 49 Avenue George V. Indretningen var noget i stil med Japan-møder-tattoosalon, der var skærme i bardisken, lyskæder og paraplyer i loftet og projektorer på væggene med asiatiske børn. Det lyder syret, men det var en sjov oplevelse! Drinksne var stærke og maden var god. Vi fik adskillige forretter og sushi, og det er helt sikkert et sted som er et besøg værd, hvis man vil opleve en lidt anden side af Paris.

Søndag tog vi ud på kirkegården Père-Lachaise (16 Rue de Repos) hvor både Jim Morrison, Oscar Wilde og Edith Piaf ligger begravet. Man kan sagtens få en time eller to til at gå, med at spadsere rundt i de labyrint-lignende gange på kirkegården (ligesom Assistens på Nørrebro) og studere de mange overdådige gravsteder, hvoraf flere stadig bliver pyntet med farverig flora.

Et obligatorisk område i Paris at besøge, er Canal St. Martin. Det er første gang jeg var derude, men hvis jeg skal afsted til den franske hovedstad igen står det helt sikkert øverst på min liste. Canal St. Martin virkede stadig ret uopdaget, der var afslappet og tilbagelænet – som en romantisk søndagsscene fra Amsterdam eller Christianshavn – med caféer langs vandet og kaffekopper to-go. Meget dejligt. Vi fik anbefalet flere gode steder på vores rute af lokale kendere, bl.a. La Chambre aux Oiseaux, Sésame, Pink Flamingo og Chez Prune.

Et andet nyt distrikt for mig, var Le Marais. Der var massevis af genbrugsbutikker, falafler, skæve huse, boheme-typer, franske hipsters, jøder, bagerier, is, charmerende caféer, brostensgader og homobarer. Jeg var vild med det! Der var sindssygt mange mennesker derude om søndagen, så dét kan ikke anbefales, men ellers er Marais også et besøg (eller to) værd.

Billedet her tog jeg fra flyveren, da vi var på vej hjem, og den lille trekant øverst/midt i billedet er Eiffeltårnet! Sejt ik? Det var virkelig en dejlig og varm weekend med gode gåture, kaffepauser og helt fantastisk mad. En weekend er måske lidt lovlig kort tid, men jeg tror altså at man bliver et bedre menneske af den slags små afbræk. Man burde virkelig gøre det en gang om måneden! Og hey, der er desuden flere tips og adresser på min foursquare liste, og nogle flere fotos fra vores tur på Instagram.