DIGITAL STRATEG, KREATIV HOLDSPILLER & SOCIAL MEDIA SPECIALIST.

SAMANTHA FOLTMAR

Kort sagt; Jeg hjælper virksomheder med at vækste organisk på sociale medier, og jeg kan give dit brand en digital personlighed. Jeg har 10 års erfaring med social media marketing indenfor underholdning, musik, tv og streaming, hvor jeg bl.a. har udviklet strategier på tværs af sociale medier for brands som TV 2 ZULU, Gulddreng, Suspekt og Medina.

Lidt længere sagt; Jeg er Sam – som i Samantha. En katteglad og tech-nysgerrig SoMe-nørd med et musikhjerte af guld, memes og pastelfarver. Jeg er indholdsskaber og historiefortæller – og jeg drives af at finde, vinkle og formidle den gode historie kreativt på sociale medier. Den gode historie fanger folks opmærksomhed. Den får folk til at stoppe op, bemærke dig – og huske dig. Det er den nye form for valuta på sociale medier, og det er dén som kan bryde støjen og gøre ens indhold og brand unikt.

Udover adskillige sangtekster og programuniverser, har jeg igennem de forskellige b(r)ands lært, at hvis man går efter at ramme alle, så rammer man ingen – og min arbejdsgang er derfor altid fokuseret på, at tage modtageren så tæt på afsenderen som muligt. Beslutninger tager jeg på baggrund af data, men jeg er også nysgerrig af natur og mener, at det er vigtigt at tage chancer for at udvikle sig. Jeg har især haft fokus på den flygtige, unge målgruppe i mit arbejde, og er derfor vant til, at der ikke er særlig langt fra ide til eksekvering for at indholdet er aktuelt.

Jeg kan snakke længe om det her, kan du nok fornemme, så hvis vi skal tage den over en kaffe så kan du bare sende en mail.

CV.

De stillinger jeg har haft, og de uddannelser jeg har taget.

Astralis.

2022 – nu: Head of Digital.
• Ansvarlig for Astralis’ digitale kanaler, i samarbejde med SoMe- og content-teamet, samt lead på digitale/kommercielle kampagner og storylines på tværs af digitale platforme.

TV 2 ZULU.

2017 – 2022: Social Media Lead.
• Ansvarlig for den overordnede SoMe-strategi, og udfoldelsen af programuniverserne omkring ZULUs egenproduktioner og events, samt den dagsaktuelle SoMe-aktivering af ZULU.

Universal Music Danmark.

2016 – 2017: Head of Social Media
• Ansvarlig for at udvikle strategierne for social media, samt øge og vækste kendskabet til Universal og de tilknyttede kunstnere. Det gjorde jeg i tæt samarbejde med en lille, men ambitiøs SoMe-afdeling som jeg havde ansvaret for at bygge fra bunden. Samtidig havde jeg ansvaret for at udvikle strategier og indholdsplaner for en håndfuld danske artister – bl.a. Gulddreng og Suspekt.

Universal Music Danmark.

2013 – 2016: Social Media Strategist.
• Ansvarlig for Universals egne sociale medier og indholdsstrategi. Jeg arbejdede desuden tæt sammen med en håndfuld af vores danske artister som social media rådgiver, og med kreativt at integrere sociale medier i vores marketingkampagner.

Universal Music Danmark.

2011 – 2013: Digital Media Assistant.
• Imens jeg læste på ITU havde jeg studiejob hos Universal, hvor jeg primært arbejdede med eCRM og online marketing. Jeg havde ansvar for at skrive og designe nyhedsbreve, sammensætte og opdatere playlister, samt nogle mindre grafiske opgaver.

IT Universitetet i København.

2011 – 2014: Cand. it., Digital design & kommunikation.
• Jeg valgte dog at sammensætte min egen specialisering, som bestod af e-business fagene ‘Social Media Management’, ‘Social Media Analytics’ samt ‘Online Marketing, reklame, forbrugere og communities’.

KEA, Københavns Erhvervsakademi.

2009 – 2011: Professionsbachelor, Design & Business.
• Jeg tog en top-up på halvandet år i Ideation Design, så de 3½ år på KEA svarede til en professionsbachelor.

KEA, Københavns Erhvervsakademi.

2006 – 2009: Professionsbachelor, Design & Business.
• Jeg tog et to-årigt forløb på KEA som Designteknolog.

Christianshavns Gymnasium.

2002 – 2005: Sproglig student.

Cherries on top.

Andre projekter jeg har hygget mig med.

Copenhagen TV Festival.

2017 – 2019: Medlem af programudvalget.
• Jeg var en del af programudvalget, og sammensatte i alt tre sessions til festivalen i 2018 og 2019.

Guldtuben.

2018: Medlem af fagjuryen for ‘Årets Reklame’.
• Opgaven bestod i at finde frem til 6 værdige videoklip/reklamer som skulle nomineres, indenfor content marketing, native advertising og influencer marketing.

Tambourinesam.dk.

2011 – 2021: Blogger.
• En personlig musikblog, hvor jeg havde over 10.000 månedlige besøgende. Bloggen blev omtalt i bl.a. Femina, Soundvenue, Alt For Damerne og på Elektronista.dk. Jeg havde et fast samarbejde med Spotify og Spillestedet Vega, og jeg lavede desuden sponsoreret indhold for bl.a. Vesterbro Festival, Trailerpark Festival, Copenhagen Jazz Festival, CPH:DOX, BOSE og Vueling Airlines.

Diginist.dk.

2013 – 2020: Stifter af fagligt netværk.
• Netværket blev startet i 2013, da vi var nogle kvinder som manglede et sted i den digitale branche, hvor vi kunne dele viden, erfaringer og best practices på tværs af brancher. Det blev starten på ‘Diginist’, der i dag stadig tæller 27 ambitiøse digital media specialists, som alle er kvinder.

Video Venner, stopmotion video.

2010 – 2014: Egen virksomhed, video producer.
• Vi lavede low-fi stopmotion videoer med analoge elementer i nye kontekster. Vi stod for alt fra konceptudvikling til koordinering, optagelser, redigering og colour grading. To af vores videoer blev featured på GAFFA.DK og en enkelt på Roskilde Festivals Facebook.

Catching Paper Planes, booking & management.

2010 – 2011: Egen virksomhed.
• Jeg havde ansvaret for social media og visuel identitet i egen virksomhed, med nogle venner. Jeg udarbejdede desuden promotion-videoer, plakater, EP-covers og dekorationer til vores årlige Paper Planes Festival i Huset Magstræde.

Anerkendelser.

Awards, shortlists og andre anerkendelser.

Månedens Digitalent 2018

Bureaubiz

Shortlist, Creative Circle 2017

‘Social Driven Campaigns’ • Gulddreng.

Shortlist, Creative Circle 2021

‘Social Media Presence’ • TV 2 ZULU

Shortlist, Creative Circle 2021

‘Social Media Single Post’ • Date Mig Nøgen • TV 2 ZULU

Shortlist, Creative Circle 2020

‘Advertising & Digital Advertising’ • ZULU Awards • TV 2 ZULU

Guld, Promax Europe 2020

‘Social Responsibility Announcement Spot’ • Rainbow Awards • TV 2 ZULU

Guld, Promax Europe 2020

‘Special Event Spot’ • Rainbow Awards • TV 2 ZULU

Sølvknap, YouTube

For 100.000 subscribers på TV 2 ZULU’s kanal.