GULDDRENG

Gulddreng er eksemplet på en debutartist i Danmark, som blev markedsført overfor en ung, flygtig og digital målgruppe. Ved at bruge sociale medier som kommunikationsplatform og Spotify-streams som KPI, skabte vi en digital historiefortælling omkring artisten, som målgruppen kunne relatere til, og havde lyst til at være en del af.

Jeg var via Universal Music Danmark tilknyttet som social media manager og rådgiver på Gulddreng-projektet, fra 2016 – 2020, hvor jeg bl.a. var involveret i kreativ udvikling af ideer til indhold, samt tone of voice, copywriting, monitorering og strategi for sociale medier (Facebook, Instagram, Snapchat).

“Samantha er fanta-stisk at arbejde med. Hun får gode ideer, og gør ens ideer bedre. Hun har et suverænt blik for, hvad der fungerer på sociale medier, og er et værdifuldt element i udvikling og præsentation af projekter. 6 ud af 6 stjerner ⭐️”
– Malte Ebert / Gulddreng.   

OPGAVEN

En bærende del af Gulddrengs social media strategi var, at skabe en ekstremt omstillingsparat karakter, der hurtigt og realtime kunne reagere på aktuelle begivenheder, eller omtale dem med både humor og intellekt fx på Instagram.

Ved konstant at navigere i retning af fanbasen, monitorere hvad de snakkede om på hans sociale platforme, interagere med dem i kommentarfeltet, og bruge dét som pejlemærke i udviklingen af nyt indhold, fik det fans til at føle sig som en del af historiefortællingen på sociale medier.

På den måde kunne vi skabe content der var så delbart, at det i flere tilfælde skabte en eksplosiv word-of-mouth og nåede ud til flere millioner i organisk rækkevidde.

“…Et eksempel på fremtidens markedsføring.”
– Artikel på BureauBiz.dk (2018)

“Sådan skaber du et viralt hit.”
– Artikel på Koda.dk (2016)

“Det er, i hvert fald i Danmark, første gang, at et pladeselskab på denne måde har promoveret en kunstner gennem virale virkemidler alene. Det gør Gulddreng interessant.”
– Artikel på Zetland.dk (2016)

“Entydig branding, klar kant til konkurrenterne og partnerskaber med tilsvarende brands. (…) Den cocktail kan mange virksomheder faktisk lære noget af.”
– Artikel på Finans.dk (2018)