SUSPEKT
Suspekt er et b(r)and som stort set alle i Danmark kender. De er hiphop-mastodonter, og de har været i musikbranchen i mange år. Deres tilstedeværelse på alle sociale medier har de selv opbygget og stået for, helt fra starten af internettets begyndelse. Jeg var via Universal Music Danmark tilknyttet som social media manager og rådgiver for Suspekt, fra 2013 – 2017.
Min rolle var at optimere på de eksisterende SoMe-platforme, samt ideudvikle og rådgive omkring content og målgrupper ifb. med fx single releases, album releases eller turnéer. Jeg stod derudover også for at strømline alt tone of voice, copywriting, monitorering og de tværgående strategier for deres sociale medier (Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube).
“Jeg har fra 2013-2017 haft glæden af at arbejde sammen med Samantha, og hun har har været en af de primære kræfter bag dét løft, som Suspekt har oplevet i den periode. Vi har sammen, via nye social media strategier, formået at brande gruppen på friske, anderledes og spændende måder. Hun leverer på absolut højeste niveau, både lokalt og internationalt. Det kan hendes case-nomineringer og opmærksomhed i udlandet bakke op om.”
– Emil Simonsen (Klamfyr, Suspekt).
UDVALGT CASE 1: SUS P PÅ SNAPCHAT
Forud for udgivelsen af Suspekte femte studiealbum i 2013, oprettede vi en Snapchat-profil til gruppen. I bedste, mystiske Suspekt-stil placerede vi callgirl-inspirerede klistermærker på udvalgte locations i København og på Vestegnen. Klistermærkerne havde en tydelig call-to-action om at følge den hemmelighedsfulde Sus P på Snapchat – et medie, som på det tidspunkt var nyt og uforudsigeligt, med indholdet som selvdestruerede efter 24 timer.
På profilen kunne ægte Suspekt-supportere hurtigt gennemskue, hvem afsenderen var, da der lå en række afklædte videoer med den ukendte kvinde fra albumcoveret, sammen med nogle teasers fra det kommende album. Efter udgivelsen, blev Snapchat-profilen desuden brugt til at dele eksklusivt indhold med de mest dedikerede fans, samt at offentliggøre gruppens optræden på Roskilde Festival i 2015.
“Danish band Suspekt use Snapchat for ‘Digital Call Girl’ campaign.”
– Artikel på Music:Ally (2014)
“…Suspekt fik endda lov til at breake det glade budskab via deres egen profil (på Snapchat).”
– Artikel på Soundvenue (2015)
“Første Roskilde-navn afsløret via Snapchat.”
– Artikel på Gaffa.dk (2015)
UDVALGT CASE 2: #THIS IS SUSPEKT
I forbindelse med Suspekts Forum-koncerter i foråret 2016, indgik vi i et større samarbejde mellem bandet og Spotify, som skulle aktivere supporterne til at streame forud for koncerterne, og følge med på bandets artistprofil på Spotify. Vi benyttede os af den visuelle stil med pentagrammer og mystik – og placerede fem af dem i bybilledet, i de største byer i Danmark. Herunder eksempler fra København.
Via Instagram og Spotify kunne fans finde ledetråde til, hvor pentagrammerne var gemt i bybilledet – og det handlede selvfølgelig om, at appellere til målgruppens fomo, og at være hurtigt med, inden pentagrammerne forsvandt. Ved at finde dem, og dokumentere dem på Instagram under #ThisIsSuspekt, kunne man nemlig deltage i konkurrencen om billetter til de udsolgte koncerter, samt et møde med bandet.